søndag den 27. juli 2014

Lørdag den 26.-søndag den 27. juli

Så er jeg atter online - jeg skulle bare en etage ned for at der var fuld forbindelse på wifi'en. Det bliver en opdatering for de sidste to dage - der blandt andet bragte mig tværs over Nordsøen - på rejsens eneste flyvetur. Hallvard havde lovet at køre mig til Bekkjarvik, hvor vi skulle med snyggbåten (hurtigbåden) til Flesland, tæt på Bergen. Hallvard kan snakke solen sort, men han kunne ikke snakke Mercedes'en i gang, så han fik fat i naboen, der kørte turen i stedet.
Klar til afgang mod Flesland. Hurtigbåden lægger ind til nogle af de små øsamfund i Austevoll Kommune og er derfor livlinen på mange måder - den virker også som postbåd.
Det var ikke muligt at stille bagagen i lufthavnen, så i stedet for at komme ind til Bergen i kaos på grund af Tall Ships Race, valgte jeg at blive i lufthavnen. Så kunne jeg blandt andet få tid til få en avis og blive opdateret om terrortrusler. Vi mærkede nu ikke meget til det - da hurtigbåden lagde til, var der dog lige en patruljevogn nede for at tjekke, hvem der var med båden.
Flyet var lettere forsinket, men lidt i kl.15 var der tid til ombordstigning - de sagde, det var en Saab...
Man har lov til at være heldig. Starten gik således at vi kom nordom øerne i Austevoll Kommune, som på billedet er set fra nord.
En kvindelig, norsk medpassager var flinkt at tilbyde at tage billeder for mig, så hun tog et fint billede af Sumburgh Head, Shetlands sydligste punkt, som også er tæt på lufthavnen.
I lufthavnen gik det stærkt med at tjekke ud - og få fat i den lejede bil, så det gik hurtigt ud til Sumburgh Head, hvor fuglefjeldets fugle myldrede om fødderne og ørerne på os.
Lunder bliver man aldrig træt af at kigge på - de havde redehuller lige på den anden side af stengærdet.
Søndag morgen vågnede vi til let tåge i Lerwick
, men der var lovet godt vejr, så efter morgenmad og proviantering i Tesco, gik det nordpå. Fra Mainland, hvor Lerwick ligger, gik det først til Toft, hvor vi ventede på færgen, der skulle bringe os til Yell - og fra nordenden af Yell med den sidste færge til Belmont på Unst, inden vi nåede dagens turmål, Hermaness, det nordligste punkt på Unst.
Og søreme om ikke det klarede op, da jeg var klar til at vandre op til Hermaness, et af de smukkeste fuglefjelde, jeg har oplevet.
Dagens småfugl var stenpikker, der sås overalt - både voksne og unge.
Dagens storfugl: Storkjoven, som på Hermaness har sin største ynglebestand i verden med omkring 750 par. Mange unger havde allerede forladet rederne, men vi fandt nogle enkelte store dununger, hvor forældrene aggressivt holdt os bort fra ungen med skinangreb, hvor de var tæt på at vore hoveder.
Fuglene var forbavsende tillidsfulde og vi kunne gå forbi dem på få meters afstand uden at de ænsede os eller lettede.
Dagens syn: De flotte klipper, hvor sulekolonierne dominerede.
På vejen tilbage til Lerwick fandt jeg Frankie's Fish&Chips i Brae, som er kåret til Skotlands bedste Fish&Chips - og UK's næstbedste - i 2014 - og det tror pokker, jeg smagte de bedste marinerede blåmuslinger, jeg har fået til dato - dejlig afslutning på en god dag i det nordlige Shetland.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar