mandag den 21. juli 2014

Mandag den 21. juli

Så er jeg online igen - efter et spændende døgn. Jeg var mildest talt ikke tilfreds med mit overnatningssted i forstaden Hinna, så efter kun 4 timers søvn stod jeg op og fandt den første morgenbus til Stavanger, hvor jeg startede på Bryggen, hvor der var en 7-11, der havde åbent et stykke tid før 7 - af hjertet tak!
Der var et gevaldigt svineri fra gårdsdagens menneskelige aktiviteter og det blev ikke bedre af at visse eksistenser gik i skraldespandene - men det er der råd for - tjek nummerpladen:
Og så kunne jeg alligevel ikke nære mig, da jeg fandt denne bar - tilgiv at man ser lidt søvndrukken ud:
Dagens faglige punkt var et besøg på Norsk Oljemuseum, der har en central plads på havnen - olien har været medvirkende til at byen er vokset fra 60.000 til 120.000 indbyggere på 40 år - over 10.000 er beskæftiget i byens olieindustri.
Fagchef Finn Harald Sandberg gav mig en flot to-timers tour de force gennem udstillinger, der både fortæller om oliens tilblivelse, udnyttelsen og ikke mindst fremtidige miljø- og klimaperspektiver på en spændende måde. Her står Finn Harald ved et af klenodierne, den første olie taget op og hældt på en sirupsflaske - i mangel af bedre?
Det blev også tid til sightseeing - til aften mødtes to generationer af skibe: MS Sandnes fra motorskibsbygningens storhedstid i 40-50'erne og et skrummel af et krydstogtskib, der anløb til morgen og fyldte byen med europæiske turister inden de altså drog af sted igen til aften. Jeg blev i øvrigt bolværksmatros, da besætningen på Sandnes bad mig fortøjre den forreste trosse - der gik lige Osvald Helmuth i den der.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar