fredag den 15. august 2014

Fredag den 15. auguat

Fredag morgen var det tid til at forlade Texel - det blev en alsidig rejsedag, hvor jeg endte med at få 3 gratis øl... Jeg startede med at tage den lokale rutebil til færgen.
På færgsejladsen mellem Texel og Den Helder, passerede vi denne bomtrawler, der var ved at skylle trawlene på vej til havn.
Fra den Helder gik det med tog via Heerhugowaard og Hoorn til Enkhuizen, hvor jeg skulle med færge til Urk. Da jeg var en halv time foran tidsplanen, var der pludselig mulighed for at komme med denne prægtige motorskonnert, Willem Barentsz.
Oprindeligt var det en tomastet motorskonnert, men på et tidspunkt blev den forlænget og blev tremastet. I starten hed den "Johannah Becker" - ejeren var tysker og hed Becker - og konen hed Johannah. Den blev bygget til at sejle med træ fra Skandinavien til Hamborg, såmænd.
Da vi var kommet ud på Ijselmeer, blev sejlene sat og hovedmotoren slukket, og så blev der sejlet for sejl en god times tid.
Efter godt 3 timers sejlads, nåede vi til Urk, der frem til 2. verdenskrig var en ø. Det var en stor fiskerihavn, men da Ijselmeer blev inddæmmet, flyttede bådene ud tættere på Nordsøen, bl.a. Harlingen, men fiskerne fra Urk får stadig fiskene transporteret hertil, hvor de bliver solgt på en af Europas største fiskeauktioner.
Da jeg gik rundt i Urk, kom jeg forbi værtshuset af samme navn som skonnerten, Willem Barentsz, så der måtte jeg ind - begge er opkaldt efter en lokal mand, der oprindeligt drev et pensionat, hvor værtshuset nu er.
Det viste sig at være det lokale værtshus, hvor folk fra fiskeindustrien nød en tidlig fyraftensøl. Det blev til en god snak om min tur, om Feyenoord og Ajax, om Van Nelle-tobak, der ikke længere kan fås i den røde pakke - men de kunne også hjælpe mig med at få styr på, hvor jeg skulle på bussen til Lelystad. Det var iøvrigt her jeg fik dagens første gratis øl.
Fra Urk gik det med bus til Lelystad og endelig med bybus ud til lystbådehavnen, hvor mit hotel, De Lange Jammer, ligger. Her ventede jeg på at værten skulle komme og lukke op ved 17-tiden
, han var forsinket - og der kom en hæftig byge. I al fordragelighed mente jeg at han skulle kompensere forsinkelsen med en Jenever (gin), men da han ikke havde bevilling, tilbød han mig 2 Heineken-øl i stedet - det gik jeg med til.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar