tirsdag den 19. august 2014

Mandag den 18. august

Aflysningen af turen til Helgoland medførte at jeg matte finde et nyt overnatningssted I Wilhelmshaven. Jeg kom til at bo på hotellet ”Central Wohnen”. Her fra var der en fin udsigt under morgenmaden – og der var fin blå himmel, inden bygerne trak ind fra vest.
Første togtur gik til Oldenburg, hvor jeg skiftede tog til Bremen. Her kom jeg for første gang til at sidde i en gammeldagskupé – med disse gratier i 3 aldre. Jeg kom i god snak med den ældre dame. Da jeg skulle til at stige af toget i Bremen, kom hun hen og gav mig sit telefonnummer i tilfælde af aft jeg skulle komme forbi Halle i det østlige Tyskland – så skulle hun nok give mig en guidet tur i Halle og Leipzig. Jeg gav til gengæld min blog-adresse, som hun gerne ville prøve at finde og læse.
Fra Bremen gik til det til Hamburg Hauptbahnhof – for mange togrejsende jyder lig med indgangsporten til det sydlige og østlige Europa. Der er altid en god rejsestemning på den banegård.
Via Altona gik det videre til Heide og derfra med dagens sidste tog til Büsum ved Vadehavet.
I Büsum blev jeg installeret på mit sidste overnatningssted i udlandet: Dorfkrug.
Da sulten meldte sig, blev det til denne ”Brotchen mit Krabben” – man skal lige vænne sig til at de små hesterejer her kaldes ”Krabben” – men bortset fra det smagte det rigtigt godt.
I havnen lå flåden af rejekuttere inde på grund af blæsevejret. Stort set alle både har kogegrej ombord, så rejerne bliver kogt, inden de bliver landet – og mange af dem solgt til lokale restauranter og cafeer.
Og jeg skulle da også lige ud og stikke tæerne i Vadehavet, inden højvande kom sidst på eftermiddagen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar