onsdag den 13. august 2014

Onsdag den 13. august

Efter nattens tordenvejr med kraftige vindstød så det sådan ud til morgen i Den Burgh.
Min nye ven, Batavus, ved polder nord for Den Burgh med masser af grågæs og nogle få skestorke.
Henriette de Waal tog imod mig ved Ecomare, et oplevelsescenter med akvarier, sæler og marsvin.
Ecomare har en plejecentral for sæler og havfugle - disse spættede sæler er ved at blive fedet op, inden de skal sættes ud i naturen.
Der er også et bassin, hvor man kan se to hanner af marsvin på nært hold - de er på en slags udlån fra delfinariet i Hardewijk.
Ecomares nyeste tiltag er en rigtig flot udstilling om hvaler bygget op om skeletter af pukkelhval og kaskelot, der for nogle år siden strandede i de hollandske vadehav.
Texel er et ideelt sted for en cykelferie - hele øen er gennemskåret af gode cykelstier.
Og hvis man ikke selv gider træde, kan man også leje en Velo Solex!
Så okser man forgæves rundt i Skotland for at finde højlandskvæg - og så finder man dem i nederlandene i stedet....
Dagens vestligste punkt ved Hoornderslag - det kunne godt ligne Løkken.
Udsigt over dagens sydligste punkt: Karhoek med færgen til Den Helder i baggrunden. Her var jeg heldig at møde en lokal ornitolog, Arend Wassink, der kiggede efter en sibirisk hjejle.
Her ser I en glad mand. Jeg har lige set en fugl, jeg ikke har set før. Arend fandt hjejlen blandt de almindelige hjejler - og kort efter var der folk omkring ham.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar